Friday, February 12, 2010

AKUAKULTUR MARIN






INDUSTRI AKUAKULTUR MARIN


Dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (2006-2010), disenaraikan dalam Akuakultur Projek Berimpak Besar (HIP) menerusi Zon Industri Akuakultur (ZIA) dengan komoditi utamanya seperti udang, ikan, udang laut, kerang-kerangan dan rumpai laut.


Dari 1990 hingga 1998, pengeluaran teknologi Penyelidikan Pelbagai benih ikan laut yang telah berjaya dijalankan antara lain melibatkan spesies ikan kerapu biasa atau Orange-Spotted Grouper, Jenahak (Golden Snapper), siakap Merah (Red Snapper Mangrove), Kerapu Harimau (Brown-Marbled Grouper ) dan ikan Bawal Emas (Golden Pomfret).




Teknologi penggunaan teknologi baru iaitu hatchery, ternakan ikan marin kitar semula berasaskan Akuakultur (Aquaculture sirkulasi System) dan sistem Sangkar Menambahkan dijangka mampu lagi Syarikat kerana pendapatan produk ikan marin Mencapai Akuakultur harga pasaran yang lebih tinggi khususnya di Eropah.





SISTEM CENT-RAS


Cents Merupakan singkatan nama bagi "Cheap and Efficients Nursery Tank" yang bermaksud Sistem Tangki Asuhan Cekap dan Murah.

Pengeluaran benih ikan marin Merupakan adalah proses yang melibatkan Beberapa kedudukan. Ianya Bermula dari penetasan telur, Rega dan ternakan anak benih, sebelum benih sedia Sehingga diternak ke saiz pasaran. Asuhan benih boleh dijalankan dengan mengunakan Beberapa sistem seperti, Didalam tangki gentian kaca (fiberglass), palong , Simen dan juga di dalam kolam tanah.


RAS Sistem adalah terdiri daripada komponen iaitu Beberapa tangki asuhan, limbah Cents penapisan perangkap, penapis biologi dan tangki takungan udara. Perangkap limbah cents adalah komponen penting penapisan kotoran, sebelum udara dari tangki anak dialirkan ke tangki rawatan semula. Kejayaan RAS mengitar semula sistem air bersih, secara langsung bergantung kepada kecekapan makanan dan mengurangkan sisa kumbahan memasuki tangki penapis biologi. Inovasi ini telah memenangi tempat ketiga pertandingan Didalam inovasi Jabatan perikanan 2007.

Keluasan ruangan yang menempatkan sistem anak ini adalah tapak diatas 26 kaki x 59 kaki, yang Bersamaan 1534 kaki persegi. Susunan tangki dua barisan ialah 10 buah tangki konkrit yang bergaris pusat 3 kaki dengan ketinggian 65 cm dan kapasiti udara yang boleh diisi 300 liter per tangki atau 6.000 liter (6 tan) bagi kesemua 20 buah tangki pembetung (gorong-gorong). Jarak dari tangki ke tangki adalah 1 kaki. Manakala kedudukan Cents penapis perangkap kumbahan adalah 18 inci dari longkang yang lebarnya 15 inci. Penapis biologi Penapis pula sama dengan tangki berkapasiti anak 6 tan menjadikan iaitu diantara Nisbah isipadu tangki tangki anak dan penapis biologi isipadu adalah 1: 1. Dua tangki simpanan Terletak udara tangki bersebalahan dengan penapis biologi, dengan isipadu tangki yang sama dengan tangki dan tangki anak penapis biologi.

Bilik enjin pam menempatkan 2 buah dan 2 buah mesin pengudaraan (udara-blower) mempunyai keluasan lantai 32 kaki persegi (4 kaki x 8 kaki). Bangunan cents-RAS sebegitu rupa direka bagi memberi ruang kepada sistem pengudaraan yang bebas, di mana bangunan anak ini adalah tidak berdinding dan atapnya daripada jenis metaldex, ringan dan tahan lasak.






SPESIS IKAN KERAPU


Suatu Ketika dulu, ikan kerapu antara Merupakan jenis ikan yang kurang digemari ramai kerana bentuk fizikalnya yang kurang menarik.Ramai lebih menggemari ikan laut yang lain seperti Aya, Tamban, Tenggiri, Bawal, Selar Kuning dan Selayang. Namun kini keadaan itu berbeza kerana spesies ini mendapat permintaan yang semakin tinggi dan bakal menjadi komersil ternakan ikan marin utama di negara ini menjelang tahun 2010. Ikan ini mempunyai pasaran yang tinggi iaitu sekitar USD 15,00 per kilogram untuk ikan hidup di pasar borong Hong Kong.

Kerapu Epinephelus atau nama saintifiknya Sebagai antara spesis ikan yang berpotensi untuk diusahakan oleh penternak ikan dalam kolam dan Sangkar di negara ini secara besar-besaran berdasarkan pasaran dan cara penjagaan yang lebih mudah serta sesuai dengan iklim negara. Pelbagai kerapu terdiri daripada jenis - badan yang berbintik dan berbelang-belang ialah Kerapu Hijau (Epinephelus Coioides). Manakala antara jenis yang lain ialah Kerapu Harimau (Epinephelus Fuscoguttatus), Kerapu Pisang (Plectropomus Leopardus), Kerapu Sunoh (Plectropomus maculatus) dan Kerapu Tikus (Cromeleptis Altivelis).



Kerapu Kertang

Bagi memastikan sasaran itu tercapai, Kerajaan menghasilkan 100 juta benih kerapu spesies daripada bilangan 2.200 induk ikan bagi membolehkan ia diedarkan kepada penternak di seluruh negara dalam tempoh tersebut. Spesies ikan kerapu hidup hampir di keseluruhan Perairan dunia itu dan ia dipilih memandangkan hanya pasarannya yang kompetitif berbanding dengan kos minimal spesies ikan marin yang lain yang Memerlukan kos yang tinggi.

Kerapu Harimau Berumur 3 hari




SEBUT HARGA
BENIH KERAPU HARIMAU

(
Epinephelus FUSCOGUTATTUS )

1. 2 inci = RM 2,00

2. saiz 3 inci = RM 3,60

3. saiz 4 inci = RM 4,80

* MINIMUM TEMPAHAN 5000 ekor

* HARGA TERMASUK PENGHANTARAN





IKAN SIAKAP




Ikan siakap adalah makanan ikan yang popular dan mempunyai nilai ekonomi yang tinggi di kawasan Tropika dan subtropika Asia dan Pasifik. Ianya dipelihara ataupun dikultur secara komersial di Malaysia, Thailand, Singapura, Indonesia, Hong Kong dan Taiwan samada dalam kolam atau Sangkar payau / air tawar atau masin. Permintaan ke atas benih-benih ikan siakap semakin meningkat dari tahun ke tahun dengan perkembangan pesat Sektor Akuakultur dan harga pasarannya yang tinggi dan lebih stabil.


Di Malaysia ternakan ikan Siakap merupakan satu bidang yang baru Berkembang. Ia Bermula pada pertengahan tahun 1970 dengan menggunakan benih-benih liar dan juga yang diimport yang dipelihara dalam Sangkar-Sangkar terapung. Pada awal tahun 1970, para saintis akuakultur Thailand telah Mencapai Kejayaan dalam penetasan ikan siakap dari induk yang dipelihara. Kitaran hidup yang lengkap juga telah diperolehi dengan sempurna. Mereka juga telah berjaya mengeluarkan benih siakap lebih 1.0 juta setahun. Pada masa sekarang s pengeluaran benih Siakap telah dapat dikeluarkan secara semulajadi melalui tangki-tangki ternakan. Pembiakan larva siakap di Malaysia buat pertama kali diperkenalkan oleh Institut Penyelidikan Perikanan, Gelugor, Pulau Pinang dalam tahun 1982. Sementara itu peneluran atau pembiakan yang pertama dari induk yang dipelihara dalam tangki Simen telah di capai dalam bulan Julai 1985.




SEBUT HARGA
BENIH IKAN SIAKAP PUTIH


* TELUR IKAN SIAKAP PUTIH
RM 600 1 JUTA ekor


1. saiz 1 / 2 inci = RM 0,40


2. saiz 1 inci =RM 0,70

3. saiz 3 inci - 4 inci = RM 1,30








IKAN TILAPIA MERAH MARIN

(Air Laut)



Kolam Tanah Ikan Tilapia Merah Marin


SEBUT HARGA
IKAN TILAPIA MERAH MARIN


1. Saiz 2 inci = 0.28 sen

2. Saiz 3 inci = 0.35sen

3. Saiz 4 inci = 0.45sen

4. Saiz 450gram - 600gram seekor = RM12.00/kg


* HARGA BERDASARKAN PASARAN SEMASA

HARGA BOLEH DIRUNDING

Kami memastikan semua ikan kerapu Harimau dan ikan kerapu Tikus yang telah lulus pemeriksaan kuarantin sebelum penetasan. Kami juga sourcing spesis lain bagi pelanggan kami seperti Pompano, seabass dan Snapper.







PRODUK



MARINE FISHFEED


Diformulasikan khusus untuk pakan ikan laut dengan menggunakan teknologi diekstrusi terbaru. Bahan dipilih daripada bahan-bahan laut berkualiti tinggi dan dihasilkan di bawah program keselamatan makanan untuk pertumbuhan ikan lebih baik, tahap kelangsungan hidup lebih tinggi dan kurang pencemaran air





Makanan Rega Ikan







INSTANT AlGAE

Instan Algae adalah solusi mudah untuk menukar atau melengkapi hidup microalgae komersil ikan, udang, kerang dan hias penetasan .Instan Algae produk bersertifikat bebas virus dan bakteria daripada patogen. Pencemaran Vektor untuk dihilangkan oleh "state-of-the-art" teknologi, lokasi tapak, dan proses pertumbuhan. Instan ganggang tidak axenic (100% bakteria percuma). Ganggang kebudayaan mempunyai hubungan simbiotik dengan Tertentu jenis bakteria yang diperlukan untuk memecahkan nutrisi penting, namun tak satu pun dari bakteria dalam merosakkan adalah ganggang laut organisma.





BIOBALL



BioBall adalah larut dalam sebuah bola kecil yang mengandungi udara yang tepat jumlah mikro-organisma Memberikan ketepatan belum pernah berlaku sebelumnya untuk Kuantitatif Kawalan Kualiti mikrobiologis.








KURSUS ASAS AKUAKULTUR MARIN
(IKAN LAUT)

SIRI 01/2010

LOKASI: Selangor

4 HARI 3 MALAM

MODUL KURSUS:
  • PEMBANGUNAN KEUSAHAWANAN
1. PENGURUSAN PERNIAGAAN
2. PENGURUSAN KEWANGAN
3. STRATEGI PEMASARAN

  • PENGURUSAN PROJEK
1. SISTEM & TEKNOLOGI
2. ANATOMI / BIOLOGI
3. PEMILIHAN TAPAK PROJEK
4. LATIHAN & AMALI







INDUSTRI UDANG MARIN



PENTERNAKAN udang dunia didominasi oleh 8 buah negara iaitu Korea Utara, Thailand, Vietnam, Indonesia, India, Brazil, Ecuador dan Mexico.

Faktor utama kejayaan negara-negara itu menguasai pasaran udang Antarabangsa ialah geografi iaitu kerana faktor cuaca tropika mempunyai , jajaran pantai yang panjang dan mempunyai keluasan kawasan sesuai untuk pembangunan kolam udang.

Pertumbuhan industri akuakultur adalah stabil terutama melibatkan udang, bak kata Pengerusi CP Prima, Purawimala Hardian Widjonarko iaitu Syarikat pengeluar udang terbesar Indonesia dan antara yang terbesar di dunia,


Ternakan udang di Malaysia telah Bermula di dalam tahun 30-an dengan menggunakan cara tradisional iaitu dengan memerangkap benih udang di dalam kolam yang dibina di persisiran pantai yang mempunyai julat pasang surut yang bersesuaian serta bekalan benih udang semula jadi yang banyak.

Align Left
Tangki Rega


Rega Udang Putih

Industri ternakan udang laut khasnya udang harimau di negara ini telah Berkembang dalam tahun 1980-an. Udang laut ini, kini telah menjadi Akuakultur hasil ternakan yang penting dalam nilai menyumbang Akuakultur pendaratan. Terdapat lebih daripada 10 spesies udang laut yang diternak secara komersial di dalam kolam udang diseluruh dunia tetapi udang harimau (Panaeus monodon) adalah salah satu daripada spesis yang paling popular.


Udang harimau diternak di negara-negara Asia yang beriklim Tropika dan mewakili 60% -70% daripada jumlah pengeluaran ternakan udang diseluruh dunia, meningkat daripada 52% pada tahun 1998. Udang Putih. White Vannamei Pasifik menyumbang atau 24%. Udang windu atau Black Tiger dan P. orientalis atau ternakan Merupakan Faisho Putih utama manakala P. Vannamei Asia Pasifik atau Udang Putih di Amerika Latin. Pada keseluruhannya, udang harimau mewakili hampir 20% daripada jumlah pengeluaran dunia.


Udang malaysia 'Merupakan spesis udang air tawar yang terbesar di dunia. Udang di berasal dan banyak bertaburan Indo-Pacific (asia tenggara) dan utara Australia. Di Malaysia iaitu negara di mana dijumpai dan udang ini dinamakan secara Keabstrakan (De Man 1879), ia lebih dikenali Sebagai udang galah

Udang galah boleh membesar sehingga 350 cm (jantan) dan 250 cm (betina). Udang betina akan mudik ke kuala sungai (air payau) untuk bertelur dan anak-anak udang akan kembali ke hulu sungai untuk membesar. Sekarang udang galah diternak secara komersil popular disebabkan kerana rasa yang enak dan sesuai untuk Pelbagai masakan.


Rega berumur 7 hari
L VANNAMEI

Sebut HARGA TELUR & BENIH
UDANG MARIN

* Telur Udang Putih
RM900.00
1 Juta ekor
Generasi Pertama

* Telur Udang Putih
RM350.00
1 Juta ekor
Generasi Ke-2


1. UDANG PUTIH Pasific / L VANNAMEI
PL 10 / Generasi KE-2
Harga 0,007 sen


2. UDANG HARIMAU / Penaeus MONODON
Harga 0,018 sen
PL10 Generasi ke-2





3. Udang Galah Air tawar

Macrobrachium


* 200-300 gram seekor

* Saiz Sederhana
(25-30 ekor -1 kg)


* HARGA TIDAK TERMASUK KOS PENGHANTARAN





SHRIMP FEED

Bahan-bahan import berkualiti tinggi yang
dicerna baik menekankan terbaik
pertumbuhan udang